GETEST Disney Illuminations

In 2017 vierde Disneyland Parijs haar 25ste verjaardag en hierbij werd avondspektakel Disney Dreams vervangen door Disney Illuminations waarbij de bezoekers iedere avond op het kasteel konden kijken naar Mickey Mouse, die terecht komt in de wereld van enkele oudere en recentere Disney Films.

Originaliteit 5/10

Wat Disney Illuminations helemaal niet is, is origineel. Daar waar Disney Dreams nog een Volledig nieuwe show was speciaal gecre├źerd voor Disneyland Paris en de eerste van zijn soort, is Disney Illuminations bij een volledige kopie van de show Disney Ignite the Dream uit Shanghai Disneyland.

Duur 7/10

De show duurt ongeveer 20 minuten, dat is dezelfde lengte als voorganger Disney Dreams. Het is dus een volwaardige show en niet zo maar een vuurwerk van enkele minuten op het einde van de dag. Maar omdat er natuurlijk wel wat saaiere stukken inzitten kan het soms iets te lang duren. Maar wij geven toch een 7/10, omdat je toch een volwaardige show te zien krijgt na soms lang wachten om een mooie plaats te bemachtigen.

Speciale effecten 9/10

Er worden heel wat effecten gebruikt om zo’n show tot leven te laten komen. Tijdens de dag zie je er niets van, maar ’s avonds komen de lasers, vuurkanonnen en fonteinen tot leven op en rond het Kasteel van Doornroosje. Fantastische lasereffecten schijnen tot ver boven het publiek, bij de sc├Ęne van Pirates of the Caribbean is het dan weer schrikken van de warmte op je gezicht wanneer de vuurkanonnen worden ingezet. In vele sc├Ęnes worden de fonteinen rond het kasteel gebruikt als speciaal effect, die bijna even hoog spuiten als het kasteel. Kortom je weet bijna niet waar eerst gekeken als alle effecten samenkomen tijdens de grote finale van de show.

Muziek 7/10

Welke muziek ze ook gebruiken, het zijn herkenbare Disney deuntjes dat we kennen uit de films en daar is in principe niets mis mee. Maar voor Disney Illuminations werd er niet echt een volledige nieuwe soundtrack opgenomen. Alleen in het begin en het einde van de show hoor je muziek die voor de show werd gecre├źerd en dan werd het eigenlijk nog gemaakt voor de versie van Shanghai Disneyland. Maar tijdens de show zitten, samen met de sc├Ęnes van de verschillende films, de bijbehorende liedjes is zoals bv. Let it Go (Franse versie) of de wereldberoemde Star Wars muziek.

Comfort / Beleving 6/10

Het comfort is ver te zoeken, zelfs een 6/10 is misschien nog te veel, maar hier kan de show op zich weinig aan doen. Het slechte comfort en stress die er mee samen gaat is hier vooral te danken door het totale gebrek aan organisatie en guest flow. Mensen die al eens in Amerikaanse Disney Parken zijn geweest gaan zeker het grote verschil opmerken. In de Amerikaanse parken worden overal zones gemaakt, d.m.v. witte tape op de grond, waar je niet mag blijven staan maar enkel mag wandelen, zo kan je zonder problemen van de ene kant van het park naar de andere kant bewegen. In Disneyland Paris daarentegen staat iedereen als een kudde beesten op elkaar gestampt en kan niemand nog bewegen. (zeker op super drukke dagen). E├ęns de show begint gaan er dan nog vaak ontzettend veel kinderen op de schouders van de ouders zitten, waardoor je beleving van de avondshow helemaal naar het laagste punt zakt.

Verhaal: 6/10

De grootste kritiek van de fans op Disney Illuminations is een gebrek aan een echt verhaal. Daar waar de schaduw van Peter Pan je nog doorheen Disney Dreams nam, zie je hier enkel Mickey soms eens terugkomen op het kasteel. Verder is het gewoon een aan├ę├ęnschakeling van fragmenten van bekende Disney films. Zo zit je het ene moment bij Beauty and the Beast om daarna in├ę├ęns in de wereld van Star Wars te belanden om daarna terug te keren naar Frozen. Visueel oogt het allemaal mooi maar aan “storytelling”, zoals Disney het zelf altijd noemt, wordt er hier niet gedaan.

Wachttijd: 7/10

De wachttijd kan enorm vari├źren zoals altijd volgens de drukte. Wil je echt vooraan staan dan zal je toch langer dan een 1:30u op voorhand je plaatsje moeten gaan kiezen. Tijdens de meeste dagen is een 30/45 tal minuten wel voldoende om nog rond Central Plaza een plaatsje te vinden. Voor een show van ongeveer 20 minuten vinden wij de wachttijd goed meevallen.

Originaliteit: 5/10
Duur: 7/10
Speciale effecten: 9/10